تربیت دینی یکی از بنیادیترین مأموریتهای نظامهای آموزشی است
مدیر پژوهش های راهبردی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تربیت دینی یکی از بنیادیترین مأموریتهای نظامهای آموزشی است زیرا غایت آموزش در جوامع مختلف، صرفاً انتقال دانش نیست، بلکه پرورش انسانهای معتقد به ارزش های دینی، اخلاق مدار و مسئولیت پذیر است.
دکتر فاطمه راغب مدیر پژوهش های راهبردی شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: نشست تربیت دینی در نظام آموزش و پرورش با مشارکت اساتید و متخصصان این حوزه و مدیران و دبیران کمیسیون های شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد .
راغب افزود: تربیت دینی یکی از بنیادیترین مأموریتهای نظامهای آموزشی است زیرا غایت آموزش در جوامع مختلف، صرفاً انتقال دانش نیست، بلکه پرورش انسانهای معتقد به ارزش های دینی، اخلاق مدار و مسئولیت پذیر است.
مدیر پژوهش های راهبردی شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران، این مأموریت جایگاهی محوری دارد و در اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اهداف دوره های تحصیلی بهعنوان هدف نهایی تعلیم و تربیت ذکر شده است.
راغب تصریح کرد: با اینحال، چالشهای عصر جدید از جمله جهانیشدن، سکولاریسم فرهنگی، فضای مجازی و تحولات هویتی نسل جوان و... نظام تربیت دینی را در سراسر جهان با پرسشهای اساسی روبهرو کرده است.
وی اضافه کرد: آن چه بسیار ضروری به نظر می رسد اجماع نظر در مورد مفهوم تربیت دینی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر در نظام آموزش و پرورش است.
راغب اظهار داشت: شاید بتوان گفت تربیت دینی فرآیندی است هدفمند برای پرورش ایمان، اخلاق و عمل بر پایه تعالیم دینی و الهی به گونه ای که این فرآیند تنها به درس «دین و قرآن» محدود نشود، بلکه در تمام ساحت های تربیتی (دینی، اخلاقی، عقلانی، اجتماعی، هنری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی) جریان پیدا کند.
مدیر پژوهش های راهبردی شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: نظام آموزشی باید تلاش کند در محیطی متعامل با پرورش ایمان و باور دینی عالمانه و آگاهانه، نهادینه سازی اخلاق اسلامی در رفتار، تقویت هویت دینی، زیست مومنانه در عرصه فردی و اجتماعی، شهروندانی عامل و متمایل به دین به جامعه تحویل دهد.